sobota 28. února 2015

Kynuté popouťové koláče


Ano, jsou popouťové, protože pouť byla o víkendu a já je upekla v úterý spolu s tím špaldovým chlebem, když už jsme měli tolik droždí a já stejně musela čekat, než to vykyne. A že se teda povedly. Musím se pochválit :D Nebojte, žádná koláčová přežíračka nebyla, ale přece musím ochutnat, co sama upeču, ne? Dala jsem si dva ke snídani, abych ochutnala od každého druhu a víc ani ťuk. 2 mi bohatě stačily na to, abych zjistila, že jsou naprosto dokonalé :) A navíc provoněly celou kuchyň. Hlavně ten upečený tvaroh :3 Z toho na mě šly až mrákoty, jak to vonělo :D Můj bože, jak já se těším, až se konečně ségra vdá a já jí je upeču na svatbu :D Těsto sice zezačátku zlobilo a nechtělo vykynout, ale pak jsem ho položila na sporák, protože jsem v troubě pekla zrovna ten chleba, takže nahoře bylo krásné teplíčko, a jak se najednou pěkně nafouklo. :) Byla radost s ním pracovat.


Ten maličký nahoře je můj nejoblíbenější :D Udělila jsem mu titul krále, protože je nejroztomilejší a je z úplně posledního zbytečku těsta. Zaslouží si čestné místo úplně na vrchu. :))


Budeme potřebovat:
1kg polohrubé mouky
500ml mléka
50g droždí
150g krupicového cukru
150g rozehřátého másla
4 žloutky
větší špetka soli

Na náplň:
V podstatě, co chcete. Já udělala půlku tvarohových a půlku povidlových.
Takže např. 250g tvarohu+1 vanilkový cukr
švestková povidla
oříšky, rozinky,...

Drobenka:
1 lžíce másla
hrubá mouka
krupicový cukr

Postup:
Mouku nasypeme do mísy a uděláme v ní důlek. Do něj nalijeme trochu vlažného mléka (z těch 500ml), rozdrobíme droždí, přidáme 1 lžíci cukru (opět z těch 150g) a necháme 10-15 minut vzejít kvásek. Pak přidáme zbylý cukr a zbylé mléko, máslo, žloutky a sůl a všechno to pořádně prohněteme a zaděláme těsto. Až se nám vytvoří velká koule, přikryjeme těsto utěrkou a necháme na teplém místě vykynout, aby zdvojnásobilo svůj objem. Trvá to asi hodinku.
Vykynuté těsto rozválíme asi na 1-1,5 cm a nějakou skleničkou nebo hrníčkem vykrajujeme kolečka. To podle toho, jak chcete mít koláčky velké, ale upozorňuju, že opravdu hodně ještě vykynou, takže pro jistotu dělat menší.


Doprostřed koláčku vymačkejte důlek a dejte velkou lžíci náplně (na tvaroh můžete dát rozinku či oříšek) a zasypete trochou drobenky. Tu uděláme tak, že ke lžíci másla přidáváme mouku a cukr v poměru 1:1, dokud nám nevznikne drobivá hmota.
Koláče pokládáme na vymazaný plech a jejich okraje potíráme zbylými bílky, ať je alespoň nějak využijeme, i když i přesto mi zbyly a pořád stojí v hrnku v ledničce :D


Tak a můžeme dát péct. Pečeme asi při 180°C asi 20 minut, pak snížíme na 120°C a asi 10 minut dopékáme. Tak nějak jsem to musela udělat já, aby se mi nespálily, ale raději na mě nedejte a dobře si je pohlídejte , protože každá trouba peče jinak, pokud nemáte zrovna stejnou značku :D Byla by škoda, kdyby se spálily.



Po upečení je necháme vychladnout a poté sejmeme z plechu.


Tadáááá a je hotovo! No řekněte, kdo by těm mazlíkům odolal? :))

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za každý váš komentář i návštěvu. Velmi si toho cením :)